tirsdag den 23. oktober 2012

'Mit hjem og mig' 4

Jeg kører en serie med små personlige boligreportager her på min blog som jeg kalder 'Mit hjem og mig'. Jeg laver serien fordi at jeg elsker at komme ind i personlige hjem og høre om de personer der bor der og hvorfor de har indrettet sig som de har. Serien er lavet ud fra hvad den person jeg er på besøg hos ønsker at vise frem og dele med andre og er lavet ud et personligt ønske om at inspirere og fortælle en historie.

Denne gang har jeg været på besøg hos Carina som bor i en lille landsby tæt på Vejle. Carina bor sammen med hendes mand Per og deres 3 børn i en gammel købmandsgård som har været i hendes mands familie siden 1924. 

Familien har boet i købmandsgården siden 2000 hvor de overtog huset og den dengang tilhørende købmandsbutik fra Per's forældre. De valgte efter nogle år at lave købmandsbutikken om til en livsstilsbutik med salg af forskellige specialiteter. Familien har nu valgt at lukke butikken, men har beholdt butikslokalerne hvor de nu opbevarer gamle klenodier og antikviteter.

Carina er uddannet dekoratør og har siden arbejdet indenfor brugskunst og livsstil bl.a. som selvstændig.











Hvad betyder 'hjem' for dig? For mig er mit hjem lig med ro, hygge, personlighed og atmosfære. Jeg kan godt lide at have et pænt hjem, men mit hjem skal først og fremmest kunne bruges. Vi er en aktiv familie og vi har ofte mange forskellige mennesker i vores hjem, hvilket vi nyder utrolig meget, så vores  hjem skal kunne holde til at blive brugt.

Hvad slapper du af med når du er hjemme? Jeg elsker at bare gå rundt og nusse om tingene, strikke lidt eller læse en god bog. Og så elsker jeg at have gæster og være med til at arrangere forskellige aktiviteter her i lokalsamfundet, så det bruger jeg også en del tid på.

Er der et sted i huset du er specielt glad for? Vi har lige givet vores stue en ordentlig gennemgang og det er blevet rigtig godt. Den trængte efterhånden og nu som vores børn er blevet store er der mere plads og tid til at gøre noget ekstra ud af indretningen. Mest af alt er jeg nok rigtig glad for mit nye 'mig-hjørne' i stuen, hvor jeg kan sidde i lyset fra vinduet og hygge mig med en god bog og en kop kaffe, væk fra sofa  og fjernbetjeningen til tv'et, det er blevet super godt. Som et lille rum i rummet. For et par år siden fik vi lavet en lille altan hvor vi kan kigge ud over markerne og den bruger vi også rigtig meget. Om sommeren sidder vi derude med et glas vin eller tager madrasserne ud og sover under åben himmel.

Hvor opholder i jer mest? Samlingspunktet i hverdagen er vores køkken, men vi bruger også vores stue meget. 

Yndlingsting? Jeg elsker de to blå billeder jeg har i stuen. Jeg fik billederne af Per da jeg havde født vores yngste datter Sofie-Amalie, så de er meget specielle for mig. Der er forskellige motiver i billedet som passer rigtig godt til den tid og så er der gemt teksten 'det er hvad jeg ved om kærlighed' gemt i et af billederne og det er fra en gammel Gnags sang. Per og jeg hørte utrolig meget Gnags dengang og den strofe giver meget mening.

Fortæl mig lidt om din indretning - Jeg vil ikke sige at jeg har en bestemt stil som er gennemgående, jeg tilpasser stilen efter hvert rum. Jeg holder generelt væggene i vores hus i forholdsvis neutrale farver, men jeg elsker at bruge pift af farver især blå og turkis. I stuen har jeg valgt at lade mine to yndlingsbilleder i blå toner være dominerende og arbejde ud fra den farveskala, hvilket jeg syntes fungere rigtig godt. Jeg har en rimelig fast indretning, men jeg kan godt lide at have små punkter rundt omkring, jeg ændrer på ind imellem med f.eks. stilleben, nye blomster eller sæsonens pynt. 

Bedste oplevelser du har haft i huset? Det må være de modeshows jeg holdt dengang jeg havde butikken, det var altid spændende. Det var et stort stykke arbejde, men en stor oplevelse hver gang.

Hvilket seneste køb er du rigtig glad for? Min Kaj Boisen abe.

Hvad er det næste køb til dit hjem? Gulvtæppe og stole til overetagen, nu skal den have en omgang.

Hvordan har det været at have din arbejdsplads så tæt på? Det har egentligt fungeret rigtig fint, vi har været gode til at acceptere at arbejde og fritid gik lidt ud i et og så har det også været dejligt at være tæt på, mens børnene var små.

Hvordan er det at bo et sted som har en historie og som har været en fast del af lokalsamfundet i så mange år? Det skal man lige vænne sig til, alle har en mening om det og det er lidt allemandseje. Folk har nok følt at de bare kunne gå direkte ind i vores hjem uden så godt som at banke på. Men det er jo også dejligt at være en del af den historie og den værner vi også meget om. Vi er utrolig glade for det område vi bor i og er meget aktive i vores lokalsamfund.

Har du arvestykker? Ja, vi jo naturligvis en masse antikviteter fra købmandsgårdens tid, men vi har også personligt arvet en del ting fra min svigerfamilie, bl.a. det gamle musselmalet Royal Copenhagen stel.

Er det her jeres 'sidste' hjem? Der er ingen tvivl om at vores hjem betyder mere for Per end for mig, da det har været i hans familie i så lang tid. Men vi kan godt se os selv flytte ind til byen i en moderne lejlighed engang når børnene er flyttet hjemmefra.












































Ingen kommentarer:

Send en kommentar