onsdag den 19. september 2012

Frk. Møller's mølleri

Et af de steder jeg må besøge når vi er i mine forældres sommerhus er 'Frk. Møllers mølleri' tæt på Odder. 

Det ligger på en smuk gammel gård med allé, gårdsplads og frilandsgrise og som udover at være butik også er hjem for familien Møller - og for mig bliver det bare ikke bedre end det her sted..



Udover at være et mølleri, er der en gårdbutik hvor man kan købe friskbagt brød og kager lavet af egen mel og en masse andre lækre ting, huser gården også restaurant 'Madhimlen' som jeg bestemt håber at kunne besøge engang også og så er der, næsten bedst af alt, kafferisteriet. 

Det elsker jeg. Ikke kun fordi det er en fantastisk kaffe, men også fordi jeg syntes historien bag er fantastisk. Kaffen kommer fra Chulumenda Farm i Zambia. Chulumenda Farm er danskejet og dyrker ikke kun kaffe, men også korn, frugt og grønsager. Farmen er bæredygtig og sender kun de afgrøder som ikke kan dyrkes i Danmark til Danmark, resten sælges på lokale markeder i Zambia. Der bor og arbejder omkring 70 lokale familier på farmen, hvor alle har egne boliger med el og vand, derudover har farmen haft mulighed for at oprette en sundhedsklinik med donationer fra Horsens sygehus. 

Det er ejeren selv der står bag disken i risteriet og høre hende fortælle om dette sted alt imens hun tager kaffebønnerne direkte fra sækkene og spørger hvordan man vil have det kværnet, det er bare den bedste købsoplevelse og total 'win win':)

Jeg er vild med at der findes steder som disse og det er sådanne steder jeg vil værne om og støtte så godt jeg kan, for der er hjerte og følelser bag, man kan mærke at de gør det de elsker og det kan man jo kun beundre og begejstres over. Og så er det jo dejligt med en butik som børnene også elsker at besøge, for det er jo ligesom at være på bondegårdsbesøg hver gang vi er der, hunde der leger på gårdspladsen, grise, marker, grønsager og store traktorer - de elsker det!

Næste gang tror jeg vi tar' en 'coffee to go' og nyder den på gårdspladsen inden vi kører hjem for at suge hele stemningen ind inden vintersæsonen går igang.



















Ingen kommentarer:

Send en kommentar